Dziś już rzeczywiście nie wystarczy w szkole uczyć kultury języka, czyli koncentrować się na kwestiach jego poprawności, ponieważ wyzwania współczesnego, dotkniętego głębokim kryzysem świata są o wiele większe i poważniejsze. Powszechna ekonomizacja życia, odchodzenie od wartości niematerialnych, sprowadzanie ludzi do roli konsumentów, nie tylko osłabiają więzi, poczucie solidarności międzyludzkiej, ale przede wszystkim znacząco utrudniają wejście młodego człowieka na drogę dojrzewania, budowania swojej podmiotowości, a także niezbędnego w dobrym, sensownym życiu doskonalenia umiejętności autentycznego porozumiewania się. Stąd wynika pilna potrzeba zajmowania się w naszym środowisku problemami z zakresu aksjologii, etyki słowa i szerzej – etyki komunikacji w zróżnicowanych mediach. W tym kontekście należy przypominać również najprostsze, może dla wielu oczywiste, ale wymagające jednak ponownego namysłu podstawowe prawdy.